درختان غیرمثمر، چمن و گیاهان زینتی در آیات و روایات ،در قرآن کریم و روایات از درختان غیرمثمر بسیار کم یادشده و از چمن متداول هم نام برده نشده است.
۱-۱- درختان غیر مثمر دنیایی در قرآن
در قران کریم از درختان میوه بسیار یاد شده چه به نام اختصاصی چه بنام باغ و ثمر که در بخش اول به برخی از آیات اشاره کردیم اما در باره درختان بیثمر بسیار کم یاد شده و آنهم منفی ذکر شده.
۱-۱- ۱- مجازات قوم سبأ با درختان بی ثمر
مجازات مردم سبا این بود که بهجای دو باغ، صاحب درختانی شدند با میوه تلخ و شور وگس و مقداری سدر به طوری که قرآن میفرماید:
{لَقَدْ كاَنَ لِسَبَإٍ فىِ مَسْكَنِهِمْ ءَايَةٌ جَنَّتَانِ عَن يَمِينٍ وَ شِمَالٍ كُلُواْ مِن رِّزْقِ رَبِّكُمْ وَ اشْكُرُواْ لَهُ بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَ رَبٌّ غَفُورٌ}؛
مردم سبا را در مساكنشان عبرتى بود، دو بوستان داشتند: يكى از جانب راست و يكى از جانب چپ. از آنچه پروردگارتان به شما روزى داده است بخوريد و شكر او به جاى آوريد. شهرى خوش و پاكيزه و پروردگارى آمرزنده.
{فَأَعْرَضُواْ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهيِمْ سَيْلَ الْعَرِمِ وَ بَدَّلْنَاهُم بِجَنَّتَيْهِمْ جَنَّتَيِن ذَوَاتیْ أُكُلٍ خَمْطٍ وَ أَثْلٍ وَ شَىءٍ مِّن سِدْرٍ قَلِيلٍ}؛
اعراض كردند. ما نيز سيل ويرانگر را بر آنها فرستاديم و دو بوستانشان را به دو بوستان بدل كرديم با ميوهاى تلخ و شورهگز و اندكى سدر.
{ذَلِكَ جَزَيْنَاهُم بِمَا كَفَرُواْ وَ هَلْ نُجَازِى إِلَّا الْكَفُورَ}؛
آنها را كه ناسپاس بودند اين چنين جزا داديم.آيا ما جز ناسپاسان را مجازات مىكنيم؟
مجازات ما مردم ایران هم این است که بهجای لذت بردن از باغهای میوه، شکوفهها، پروانهها، زنبوران عسل، رسیدن میوهها، سبزیجات، چشمهایمان به جمال چنارهای نیمه سوخته و کاجهای دود زده تهران بیفتد! و در فضای آلوده از سموم و آلرژی زندگی کنیم.
۱-۱-۲- مَثَل کلمه خبیثه درختان میوه نیست
در قرآن کریم کلمه طیبه به درخت میوه تشبیه شده است اما کلمه خبیثه به درخت میوهدار تشبیه نشده است:
{وَمَثلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ}؛
«كلمه خبيثه» را به درخت ناپاكى تشبيه كرده كه از روى زمين بركنده شده، و قرار و ثباتى ندارد.
۱-۱-۳-زقوم درخت جهنمی
در قرآن کریم آیه ای وجود ندارد که در بهشت از درختان غیر مثمر یاد کند و در قرآن آیه ای نیست که وجود درختان میوهای مانند انگور و انار را در جهنم اثبات کند. در جهنم درخت میروید و میوه میدهد، اما میوه اش تلخ و سوزان است که خوردن آنها شکمها را میسوزاند.
در دنیا نیز با خوردن اجزای درختان و گیاهانی مانند کاج و خرزهره و دیفن باخیا در داخل شکم همین وضع به وجود می آید.
خداوند تبارک در آیاتی چند درخت زقوم را چنین معرفی میفرماید:
{أَذلِكَ خَيْرٌ نُزُلاً أَمْ شَجَرَةُ الزَّقُّوم}؛
آيا اين بهتر است يا درخت زقّوم؟
{إِنَّاجَعَلْنَاهَا فِتْنَةً لِّلظَّالِمِينَ}؛
ما آن را مایۀ درد و رنج ظالمان قرار داديم.
{إِنَّهَا شَجَرَةٌ تَخْرُجُ فِي أَصْلِ الْجَحِيمِ}؛
آن درختى است كه از قعر جهنّم مىرويد.
{طَلْعُهَا كَأَنَّهُ رُؤُوسُ الشَّيَاطِينِ}؛
شكوفه آن مانند سرهاى شياطين است.
{فَإِنَّهُمْ لَآكِلُونَ مِنْهَا فَمَالِؤُونَ مِنْهَا الْبُطُونَ}؛
پس آنها حتما از آن مىخورند و شكمها را از آن پر مىكنند.
{ثُمَّ إِنَّ لَهُمْ عَلَيْهَا لَشَوْبًا مِّنْ حَمِيمٍ}؛
سپس روى آن آب داغ متعفّنى مىنوشند.
{إِنَّ شَجَرَةَ الزَّقُّومِ}؛
مسلّماً درخت زقّوم.
{طَعَامُ الْأَثِيمِ}؛
غذاى گنهكاران است.
{كَالْمُهْلِ يَغْلِي فِي الْبُطُونِ}؛
همانند فلز گداخته در شكمها مىجوشد.
{كَغَلْيِ الْحَمِيمِ}؛
جوششى همچون آب سوزان.
{خُذُوهُ فَاعْتِلُوهُ إِلَى سَوَاءِ الْجَحِيم}؛
اين كافر مجرم را بگيريد و به ميان دوزخ پرتابش كنيد.
{ثُمَّ صُبُّوا فَوْقَ رَأْسِهِ مِنْ عَذَابِ الْحَمِيمِ}؛
سپس بر سر او از عذاب جوشان بريزيد.
{ذُقْ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْكَرِيمُ}؛
بچش كه بسيار قدرتمند و محترم بودى.
{إِنَّ هَذَا مَا كُنتُم بِهِ تَمْتَرُونَ}؛
البته اين همان چيزى است كه پيوسته در آن ترديد مىكرديد.
۱-۱- ۴- گیاه خشک بدبو ضریع غذای جهنمیان است
{هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْغَاشِيَةِ}؛
آيا داستان غاشيه به تو رسيده است؟!
{وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ خَاشِعَةٌ}؛
چهرههايى در آن روز خاشع و ذلّت بارند.
{عَامِلَةٌ نَّاصِبَةٌ}؛
آنها كه پيوسته عمل كرده و خسته شده اند.
{تَصْلَى نَارًا حَامِيَةً}؛
و در آتش سوزان وارد مىگردند.
{تُسْقَى مِنْ عَيْنٍ آنِيَةٍ}؛
از چشمه اى بسيار داغ به آنان مى نوشانند.
{لَّيْسَ لَهُمْ طَعَامٌ إِلَّا مِن ضَرِيعٍ}؛
غذائى جز از ضَريع ( خار خشك تلخ و بدبو) ندارند.
{لَا يُسْمِنُ وَلَا يُغْنِي مِن جُوعٍ}؛
غذايى كه نه آنها را فربه مىكند و نه از گرسنگى مىرهاند!
۱-۱- ۵- قطران (شیرابه سیاه بدبو و سوزان چوب سوزنی برگان) لباس جهنمیان
{وَتَرَى الْمُجْرِمِينَ يَوْمَئِذٍ مُّقَرَّنِينَ فِي الأَصْفَادِ}؛
و در آن روز، مجرمان را با هم در غل و زنجير مى بينى! (كه دستها و گردنهايشان را به هم بسته است!
{سَرَابِيلُهُم مِّن قَطِرَانٍ وَتَغْشَى وُجُوهَهُمْ النَّارُ}؛
لباسهايشان از قطران[ماده چسبنده بدبوى قابل اشتعال است; ] و صورتهايشان را آتش مى پوشاند…
قطران ماده ای سیاه رنگ و قابل اشتعال است که از برخی درختان بیشتر از مخروطیان استخراج میشود.
تا جایی که نام دیگر درخت ارز نوعی کاج که در مناطقی مانند لبنان میروید شجرةالقطران است.
عکس از شبکه جهانی، قطران ماده ای سیه رنگ و بدبوست که از برخی درختان سوزنی برگ و نیز از نفت به دست می آیدسمت چپ میوه شجرة القطران یا شجرة الأرز
عکس از شبکه جهانی، پرچم لبنان که درخت ارز یا شجرة القطران وسط آن است. چپ درخت شجرة القطران یا شجرة الارز یا شجرة الرب نام انگلیسی cedar نام علمی آن Cedrus است.