نخل باید نماد کریسمس باشد نه کاج ،درخت کریسمس واقعی درخت نخل است،
وقتی قرآن در هنگام تولد حضرت عیسی(ع) میفرماید:
{وَ هُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُساقِطْ عَلَيْكِ رُطَباً جَنِيًّا}؛
هنگامیکه درد زایمان حضرت مریم را فرا گرفت زمستان بود.
حضرت مریم به کنار درخت خرمای کهنسال و خشکی رفت و به آن تکیه داد.
در مدت کوتاهی درخت خشک سبز شد و برگ درآورد و خوشههای خرما از آن آویزان شد.
رسم آراستن درخت
سابقه تزئین درخت کریسمس به قرن شانزدهم میلادی برمیگردد .
آلمانیها نخستین کسانی بودند که سنت تهیه و تزئین درخت کریسمس را بنیان نهادند.
رسم آراستن درخت در خانهها پدیدۀ جدیدی نیست .
در گذشته از سوی دست کم، یکی از سرآمدان دینهای سامی نکوهش شده است.
با تکیه به همین کلام منسوب به اِرِمیای یهودی دومین نبی اعظم عهد عتیق که در سدههای ۷ و ۶ پیش از میلاد میزیسته، چنین نقل شده است:
«خداوند چنین میفرماید: راه و روش مشرکان را فرا نگیرید و از نشانههای ملکوتی نترسید؛مشرکان هستند که از آنها بیم دارند.
آیینهای این مردم بیهوده است: یکی درخت را در بیشه قطع میکند کارگری با تبر، درخت را با سیم و زر میآرایند و با میخ و چکش استوارش میکنند تا نجنبد».
(برخی از فرقههای اصولگرای مسیحی درخت کریسمس را ویژۀ مشرکان میدانند و خود از آراستن درخت کاج در ایام کریسمس پرهیز میکنند.)
۴-۱-۳- ۸- نخل بومی ایران است
آثار به دست آمده نشان مي دهد كه ايرانيان عصر هخامنشي نیز براي نخل آن چنان ارزش و اهميتي قايل بودند كه در دو سمت چپ و راست مهر داريوش هخامنشي تصوير نخل قرارداده اند.
بسياري از شرقشناسان، مجموعه كاخهاي تختجمشيد را به مثابه باغ سنگي زيبايي و يا يك بيشه مقدس تصور كرده اند،
زيرا در نقش برجستههاي آنجا هم به وضوح درختان نخل و سرو دیده میشود.
در ادبیات فارسی نیز درخت نخل نشان از بخشندگی است.
در شعر سعدی آمدهاست:
گرت ز دست برآید چو نخل باش کریم
ورت ز دسـت نیـاید چو سرو باش آزاد
حتی یكی از قدیمیترین وكهنترین داستانهای تمثیلی ادبیات فارسی، داستان درخت آسوریك است که مناظره درخت نخل و بز را با زبان نمادین بیان میدارد.